Osaavatko eri johtotasot hommansa oppimisen johtamisessa?
Työn tahti kiihtyy, murros on jatkuvaa. Vauhdin vuoksi olemme siirtyneet osaamisen johtamisesta oppimisen johtamiseen. Oppisisällöt virtaavat ja työntekijöitä kannustetaan tarttumaan niihin itseohjautuvasti. Johtamisen painopiste siirtyy yhä vahvemmin oppimisen ja kehittämisen toimintatapojen sekä rakenteiden johtamiseen.
Tätä siirtymää tehdään nyt lähes jokaisessa työpaikassa. Yleinen kompastuskivi on, ettei ymmärretä eri johtotasoilla toimivien erilaisia vastuita oppimisen johtamisessa. Kun roolit menevät sekaisin, oikeiden asioiden on vaikea tapahtua — odotukset eivät ole selkeät, eikä vastuu tartu.
Tässä blogissa Almanovian perustaja ja toimitusjohtaja Karoliina Jarenko avaa, mitä keskijohto ja esihenkilöt johtavat ja tekevät, jotta oppiminen kiinnittyy työhön joka päivä.
Kaksi roolia, eri vastuut – sama tavoite
Keskijohto vastaa oppimisen infrastruktuurista ja suunnasta
Keskijohto varmistaa, että omalla vastuualueella:
Oppimisen infrastruktuuri toimii. Esihenkilöt noudattavat kehittävää työotetta, fasilitoivat ketterää työssä oppimista ja johtavat ennakoivaa oppimista.
Resurssit ovat kunnossa. Aikaa, dataa ja välineitä oppimiselle on oikeasti.
Osaamisen kehittämisen tavoitteet asetetaan ja niitä seurataan. Esim. vuoden 2026 lopussa 15 % syväosaajia aiheessa X, 60 % hallitsee perusteet.
Liiketoimintatavoitteet kytketään oppimiseen. Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää näkyvästi uutta osaamista ja kehittämistä – ei vain suorittamista.
Oppimiskulttuuri kehittyy. Tilaa reflektoinnille, tiedon jakamiselle ja kokeiluille on kalenterissa ja tavoissa, ei vain puheissa.
Eri johtotasoilla on eri tehtävät oppimisen johtamisessa.
Esihenkilöt huolehtivat arjen oppimisen rytmistä ja rutiineista
Esihenkilöt:
Fasilitoivat ketterää työssä oppimista. Kokeillaan – opitaan – säädetään on viikkorytmi, ei poikkeus.
Ohjaavat henkilökohtaista kehittymistä. Jokaisella on ammatilliset tavoitteet ja päivittyvä suunnitelma niiden saavuttamiseksi.
Yhdistävät tarpeet. Tiimin tavoitteiden edellyttämä oppiminen kytketään yksilöiden omiin tavoitteisiin ja tarpeisiin.
Rakentavat ilmapiirin. Virheistä puhutaan, opit kirjataan ja jaetaan, tieto liikkuu.
Johtamisen tulosvastuu: oppiminen on osa tehtäväkuvaa
Näiden asioiden toteutuminen on osa kummankin johtotason tulosvastuuta. Niitä johdetaan ja arvioidaan samalla vakavuudella kuin budjetissa pysymistä tai työhyvinvoinnista huolehtimista. Arviointi voidaan toteuttaa esimerkiksi oppimisen infrastruktuurin ja oppimiskulttuurin systemaattisella arvioinnilla. Lisää oppimisen infrastruktuurista voit lukea tästä blogista ja sen arvioinnista täältä.
Oppiminen ei ole lisäosa. Se on tapa tehdä työtä — ja sen johtaminen on johtamistyön ydintä.