Miten oppimista johdetaan suomalaisissa organisaatioissa vuonna 2025?

Työelämän muutos on jatkuvaa puhetta, mutta mitä organisaatioissa todella tapahtuu? Miten oppimista johdetaan arjessa? Mikä estää, mikä mahdollistaa uudistumista? Näihin kysymyksiin vastaa juuri julkaistu LEAD Barometri 2025.

Barometri on nyt toteutettu kolmatta kertaa 18 kuukauden välein. Se tarjoaa ainutlaatuisen näkymän siihen, miten suomalaisissa organisaatioissa kehittyy oppimisen johtamisen käytännöt ja kulttuuri.

1. Kehitys etenee – mutta eriytyy

Barometrin tulosten mukaan oppimista tukeva johtaminen on vahvistunut erityisesti niissä organisaatioissa, joissa sille on rakennettu systemaattisia rakenteita.

Kokeilut, reflektiota tukevat käytännöt ja esihenkilöiden oppimismyönteinen ote ovat yleistyneet – mutta samanaikaisesti kuilu edelläkävijöiden ja muiden välillä kasvaa. Oppiminen ei kehity itsestään, vaan vaatii suuntaa, tukea ja tilaa.

2. Suurimmat esteet: kiire ja ajattelun vanhat raamit

Ajan puute ja kiire nousevat edelleen suurimmiksi esteiksi oppimiselle. Mutta ehkä vielä vahvemmin esiin piirtyy työelämässä yhä elävä ajatusmalli, jossa oppiminen nähdään irrallisena työnteosta – eikä sen olennaisena osana.

Niissä organisaatioissa, joissa oppiminen on upotettu arkeen, se toimii myös uudistumisen moottorina.

3. Esihenkilön rooli oppimisen mahdollistajana

Barometri vahvistaa havaintoa, joka näkyy jatkuvasti myös Almanovian valmennuksissa: esihenkilöllä on ratkaiseva rooli siinä, syntyykö organisaatioon oppimista vai ei.

Tärkeimmät taidot?
– Kyky rakentaa psykologista turvallisuutta
– Halukkuus kuunnella ja oppia itse
– Taito fasilitoida reflektointia ja kehittämistä

4. Mittaaminen mahdollistaa vaikuttavuuden

Barometrin avulla voidaan tarkastella sekä oppimiskulttuuria (esim. motivaatio, turvallisuus, arvot) että oppimisen infrastruktuuria (esim. rakenteet, tukiroolit, käytännöt). Tämä antaa organisaatioille mahdollisuuden tunnistaa, missä oikeasti ollaan – ja mitä seuraavaksi kannattaa kehittää.

Lopuksi: oppiminen ei ole irrallinen ilmiö

Se on tapa suhtautua työhön, muutokseen ja toisiin ihmisiin. Se on kyky pysähtyä, jakaa, kokeilla ja kasvaa.

Siksi Almanovia tekee työtä organisaatioiden kanssa, jotka haluavat rakentaa aidosti tulevaisuuskestävää työelämää – sellaista, jossa ihmiset voivat sekä onnistua että uudistua.

Lataa raportti

LEAD Barometri 2025 on ladattavissa maksutta:
👉 www.almanovia.fi/lead-barometri

Next
Next

Mitä työelämä voi oppia improvisaatioteatterista?