Uusi kirja kaupoissa: Oppimisen johtaminen - opas yrityksen uudistumiskyvyn vahvistamiseen
Nyt se on täällä! Kirja, jonka kirjoitimme Äidin ja tyttären yhteistyönä, tuodaksemme systemaattisen mallin modernien oppivien organisaatioiden johtamiseen.
Mikä on viestimme pähkinänkuoressa?
Työssä tapahtuva oppiminen on ykkönen
Osaamisen kehittäminen ei enää tapahdu pääosin kursseilla tai seminaareissa, vaan arjen työssä. Jatkuvaa, ketterää ja itseohjautuvaa oppimista johdetaan varmistamalla, että työpaikalla on toimiva oppimisen infrastruktuuri – käytännöt, roolit ja rakenteet, jotka ohjaavat oppimaan työn tekemisen ja sen kehittämisen yhteydessä.
2. Kulttuuri ja infrastruktuuri ratkaisevat
Pelkkä infrastruktuuri ei riitä ilman kulttuuria, joka tukee uteliaisuutta, kokeiluja ja osaamisen jakamista. Infrastruktuuri ja kulttuuri kulkevat käsi kädessä, ja molempia on johdettava systemaattisesti aivan kuten liiketoiminnan muitakin osa-alueita.Kulttuuri ratkaisee
3. Oppimisen johtaminen on osa suorituksen johtamista
Oppimisen johtaminen ei ole enää irrallinen HR-prosessi. Se on osa suorituksen johtamista. HR:n rooli muuttuu: se on oppimisen infrastruktuurin omistaja, joka varmistaa, että rakenteet ja työkalut tukevat oppimista ja uudistumista.
4. Uudistumiskyky kuuluu hallitukselle
Organisaation oppimiskyky on suoraan yhteydessä sen uudistumiskykyyn – ja se taas kiinnostaa paitsi johtoa, myös hallitusta, sijoittajia ja muita sidosryhmiä. Uudistumiskyvyn kehittäminen on yrityksen strateginen elinehto. Sitä tulee mitata, arvioida ja kehittää systemaattisesti.
5. Jokaisella johtotasolla on oma roolinsa
Ylin johto määrittää suunnan, keskijohto muuntaa sen käytännöksi, ja esihenkilöt tekevät oppimisesta arjen osan. HR varmistaa, että jokainen johtotaso ymmärtää oman vastuunsa ja saa siihen tarvittavat taidot.
Koodilla “OPPIMINEN20” saat 20 % alennuksen painetusta kirjasta Kauppakamarin verkkokaupassa. Koodi on voimassa vuoden 2025 loppuun.
“Oppimisen johtaminen ei ole enää vain HR:n vastuulla – se on strateginen johtamistehtävä. Jarengon ja Otalan teos tuo esiin juuri sen, mitä moderni organisaatio tarvitsee: kyvyn oppia nopeammin kuin maailma muuttuu. DNA:lla uskomme, että kilpailukykymme syntyy ihmisten kasvusta ja kyvystä uudistua yhdessä. Tämä kirja tarjoaa johtajille konkreettisia työkaluja ja ajattelumalleja, joiden avulla oppimisesta voi tehdä koko organisaation yhteisen strategisen voimavaran.”
“Strateginen oppimisen johtaminen on nykypäivänä merkittävä, liiketoimintakriittinen menestystekijä, joka auttaa yritystä sopeutumaan ympäristön yllättäviin muutoksiin. Karoliina Jarenko ja Leenamaija Otala avaavat kirjassaan kokonaisvaltaisesti osaamisen ja oppimisen johtamisen muutosta, nostavat esiin uudenlaisia näkökulmia sekä antavat käytännönläheisiä ideoita käytänteiden viemiseksi arkeen. Oppimisen johtaminen ei ole enää vain HR:n tehtävä vaan koko johdon yhteinen asia. Siksi yritysjohdon talousjohtajasta toimitusjohtajaan kannattaa tarttua kirjaan. Kirjaa lukiessani sain uusia oivalluksia ja näkökulmia, mutta myös konkreettisia toimintamalleja siitä, kuinka lähteä liikkeelle tässä oppimisen vallankumouksessa. ”
Palautetta ja ajatusten vaihtamista
Hyvin mielellämme kuulemme palautetta kirjasta ja keskustelemme sen herättämistä ajatuksista! Olethan siis matalalla kynnyksellä yhteydessä, jos haluat reflektoida!
Tukea oppimiskyvyn vahvistamiseen
Kirja kuvaa modernin oppivan organisaation rakenteet, toimintatavat, kulttuurin ja johtamisen työkalupakin. Jos haluat kehittää näitä omassa organisaatiossasi, pääset pitkälle kirjan tarjoamilla kuvauksilla ja vinkeillä. Kirjassa on myös useampi itsearviointi, jonka avulla pystyt määrittelemään lähtötasoanne ja identifioimaan kehitystarpeita.
Jos haluat enemmän tukea, meillä on valmiit valmennuspaketit neljässä eri kypsyysvaiheessa oleville organisaatioille, jokaiselle johtotasolle. Opastamme kädestä pitäen esihenkilöitä johtamaan oppimista osana työtä ja liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista. Autamme tiimejä omaksumaan kehittävän työntavan ja opetamme keskijohtoa varmistamaan vahvan oppimiskulttuurin omiin yksikköihinsä. LEAD index -arviointityökalullamme arvioit organisaationne uudistumiskyvyn tilan, paikannat kehitystarpeet ja raportoit hallitukselle tehdyn työn tulokset.